Niedziela Najświętszej Rodziny z Nazaretu – dnia 29 grudnia 2013 r.
- Dzisiejsza niedziela Najświętszej Rodziny z Nazaretu to szczególny dzień modlitw małżeństw i rodzin. Wyrażam wdzięczność tak licznie przybyłym, by włączyć się w tę modlitwę.
- Dziś we wszystkich polskich kościołach czytany jest List Pasterski Episkopatu Polski na Niedzielę Świętej Rodziny 2013 roku. Treść Listu znajduje się na końcu dzisiejszych ogłoszeń.
- Uroczysty obchód Świąt Bożego Narodzenia trwa przez oktawę, czyli do dnia 1 stycznia.
- We wtorek 31 grudnia, ostatni dzień roku kalendarzowego 2013. Zapraszam na uroczystą mszę świętą na godzinę 17.00.
-
W środę 1 stycznia 2014 roku. Jest to Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielko oraz Dzień Modlitw o Pokój na Świecie. Serdecznie zapraszam na msze święte, które będą: 7.00, 9.00, 10.30, 12.00 i 17.00. Nie będzie mszy świętej o godzinie 18.30.
- W tym tygodniu przypada pierwszy czwartek, piątek, sobota i niedziela miesiąca stycznia:
- Pierwszy czwartek adoracja od 17.00 do 18.00 prowadzona przez osoby należące do Parafialnej Grupy Przenajświętszej Krwi Chrystusowej.
- Pierwszy piątek adoracja w ciszy od godziny 16.00 do 18.00 z okazją do spowiedzi pierwszopiątkowej. Nabożeństwo pierwszopiątkowe o godzinie 17.45.
- Nabożeństwo pierwszosobotnie po mszy świętej, która jest o godzinie 7.00.
- W niedzielę po sumie adoracja Najświętszego Sakramentu.
- Od jutra za tydzień Uroczystość Trzech Króli. Zgodnie z tradycją ubiegłych lat w Płocku odbędzie się Orszak Trzech Króli. Informacje znajdują się na plakatach w tablicach ogłoszeń. W 2014 roku Orszak Trzech Króli w Płocku rozpocznie msza święta o godz. 11.00. w Parafii pw. św. Jadwigi Królowej. Następnie przejdzie do Orlen Areny, gdzie będzie wspólne kolędowanie. W tym roku w Orszaku Trzech Króli biorą udział Kolędnicy Misyjni. Zapraszamy całymi rodzinami, aby wspólnie oddać pokłon Dzieciątku Jezus.
- W poniedziałek 30 grudnia rozpoczynamy czas wizyty duszpasterskiej. Czas wspólnej modlitwy i błogosławieństwa mieszkań i domów. Czas naszych wspólnych, bezpośrednich spotkań i rozmów. Jeśli dzieci i młodzież będą w szkole, proszę o pozostawienie zeszytów od religii. Zwyczajem lat ubiegłych, na 10 minut przed rozpoczęciem wizyty duszpasterskiej, prosimy o pojazdy. Wcześniej Pan Rafał będzie roznosił: wodę święconą, kredę i kadzidło. Ofiary składane przy tej okazji Panu Rafałowi są jedną z form naszej wdzięczności za prace wykonywane przez niego w kościele i przy kościele. Podany już był plan kolędy na dni: 30 grudnia br. – 7 stycznia 2014 r. Dziś podaję plan kolędy na kolejne dni: 8-11 stycznia 2014r.
- Przez czas wizyty duszpasterskiej, począwszy od dnia 28 grudnia do dnia 16 lutego przyszłego roku msze święte w dni powszednie będą tylko o godzinie 7.00. Nie będzie mszy popołudniowych.
- Kancelaria parafialna od dnia 28 grudnia do dnia 16 lutego przyszłego roku będzie czynna w dni powszednie w godzinach 7.30 – 8.00.
- Na sumie modlitwa za synod.
- Wszystkim, którzy dziś czy też w tygodniu który rozpoczynamy, obchodzą czy też będą obchodzić imieniny, urodziny czy też inne uroczystości, składamy jak najserdeczniejsze życzenia.
LIST PASTERSKI EPISKOPATU POLSKI
NA NIEDZIELĘ ŚWIĘTEJ RODZINY 2013 ROKU
Drogie Siostry, drodzy Bracia!
Każdego roku w Oktawie Narodzenia Pańskiego przeżywamy Niedzielę Świętej Rodziny. Kierujemy myśl ku naszym rodzinom i podejmujemy refleksję na temat sytuacji współczesnej rodziny. Dzisiejsza Ewangelia opowiada o tym, że Rodzina z Nazaretu w trudnych i niejasnych sytuacjach starała się odczytać i wypełnić wolę Bożą, dzięki czemu wychodziła z nich odnowiona. Takie zachowanie stanowi dla nas ważną wskazówkę, że także dzisiaj posłuszeństwo Bogu i Jego niezrozumiałej czasem woli jest gwarantem szczęścia w rodzinie.
Błogosławiony Jan Paweł II, do którego kanonizacji się przygotowujemy, przypomina, że prawda o instytucji małżeństwa jest „ponad wolą jednostek, kaprysami poszczególnych małżeństw, decyzjami organizmów społecznych i rządowych” (23 II 1980). Prawdy tej należy szukać u Boga, ponieważ „sam Bóg jest twórcą małżeństwa” (GS 48). To Bóg stworzył człowieka mężczyzną i kobietą, zaś bycie – w ciele i duszy – mężczyzną „dla” kobiety i kobietą „dla” mężczyzny uczynił wielkim i niezastąpionym darem oraz zadaniem w życiu małżeńskim. Rodzinę oparł na fundamencie małżeństwa złączonego na całe życie miłością nierozerwalną i wyłączną. Postanowił, że taka właśnie rodzina będzie właściwym środowiskiem rozwoju dzieci, którym przekaże życie oraz zapewni rozwój materialny i duchowy.
Ta chrześcijańska wizja nie jest jakąś arbitralnie narzuconą normą, ale wypływa z odczytania natury osoby ludzkiej, natury małżeństwa i rodziny. Odrzucanie tej wizji prowadzi nieuchronnie do rozkładu rodzin i do klęski człowieka. Jak pokazuje historia ludzkości, lekceważenie Stwórcy jest zawsze niebezpieczne i zagraża szczęśliwej przyszłości człowieka i świata. Muszą zatem budzić najwyższy niepokój próby przedefiniowania pojęcia małżeństwa i rodziny narzucane współcześnie, zwłaszcza przez zwolenników ideologii gender i nagłaśniane przez niektóre media. Wobec nasilających się ataków tej ideologii skierowanych na różne obszary życia rodzinnego i społecznego czujemy się przynagleni, by z jednej strony stanowczo i jednoznacznie wypowiedzieć się w obronie chrześcijańskiej rodziny, fundamentalnych wartości, które ją chronią, a z drugiej przestrzec przed zagrożeniami płynącymi z propagowania nowego typu form życia rodzinnego.
Ideologia gender stanowi efekt trwających od dziesięcioleci przemian ideowo-kulturowych, mocno zakorzenionych w marksizmie i neomarksizmie, promowanych przez niektóre ruchy feministyczne oraz rewolucję seksualną. Genderyzm promuje zasady całkowicie sprzeczne z rzeczywistością i integralnym pojmowaniem natury człowieka. Twierdzi, że płeć biologiczna nie ma znaczenia społecznego, i że liczy się przede wszystkim płeć kulturowa, którą człowiek może swobodnie modelować i definiować, niezależnie od uwarunkowań biologicznych. Według tej ideologii człowiek może siebie w dobrowolny sposób określać: czy jest mężczyzną czy kobietą, może też dowolnie wybierać własną orientację seksualną. To dobrowolne samookreślenie, które nie musi być czymś jednorazowym, ma prowadzić do tego, by społeczeństwo zaakceptowało prawo do zakładania nowego typu rodzin, na przykład zbudowanych na związkach o charakterze homoseksualnym.
Niebezpieczeństwo ideologii gender wynika w gruncie rzeczy z jej głęboko destrukcyjnego charakteru zarówno wobec osoby, jak i relacji międzyludzkich, a więc całego życia społecznego. Człowiek o niepewnej tożsamości płciowej nie jest w stanie odkryć i wypełnić zadań stojących przed nim zarówno w życiu małżeńsko-rodzinnym, jak i społeczno-zawodowym. Próba zrównania różnego typu związków jest de facto poważnym osłabieniem małżeństwa jako wspólnoty mężczyzny i kobiety oraz rodziny, na małżeństwie zbudowanej.
Spotykamy się z różnymi postawami wobec działań podejmowanych przez zwolenników ideologii gender. Zdecydowana większość nie wie, czym jest ta ideologia, nie wyczuwa więc żadnego niebezpieczeństwa. Wąskie grono osób – zwłaszcza nauczycieli i wychowawców, w tym także katechetów i duszpasterzy – próbuje na własną rękę poszukiwać konstruktywnych sposobów przeciwdziałania jej. Są wreszcie i tacy, którzy widząc absurdalność tej ideologii uważają, że Polacy sami odrzucą proponowane im utopijne wizje. Tymczasem ideologia gender bez wiedzy społeczeństwa i zgody Polaków od wielu miesięcy wprowadzana jest w różne struktury życia społecznego: edukację, służbę zdrowia, działalność placówek kulturalno-oświatowych i organizacji pozarządowych. W przekazach części mediów jest ukazywana pozytywnie: jako przeciwdziałanie przemocy oraz dążenie do równouprawnienia.
Wspólnota Kościoła w sposób integralny patrzy na człowieka i jego płeć, dostrzegając w niej wymiar cielesno-biologiczny, psychiczno-kulturowy oraz duchowy. Nie jest czymś niewłaściwym prowadzenie badań nad wpływem kultury na płeć. Groźne jest natomiast ideologiczne twierdzenie, że płeć biologiczna nie ma żadnego istotnego znaczenia dla życia społecznego. Kościół jednoznacznie opowiada się przeciw dyskryminacji ze względu na płeć, ale równocześnie dostrzega niebezpieczeństwo niwelowania wartości płci. To nie fakt istnienia dwóch płci jest źródłem dyskryminacji, ale brak duchowego odniesienia, ludzki egoizm i pycha, które trzeba stale przezwyciężać. Kościół w żaden sposób nie zgadza się na poniżanie osób o skłonnościach homoseksualnych, ale równocześnie z naciskiem podkreśla, że aktywność homoseksualna jest głęboko nieuporządkowana oraz że nie można społecznie zrównywać małżeństwa będącego wspólnotą mężczyzny i kobiety ze związkiem homoseksualnym.
W święto Świętej Rodziny zwracamy się z gorącym apelem do rodzin chrześcijańskich, do przedstawicieli ruchów religijnych i stowarzyszeń kościelnych oraz wszystkich ludzi dobrej woli, aby odważnie podejmowali działania, które będą służyć upowszechnianiu prawdy o małżeństwie i rodzinie. Bardziej niż kiedykolwiek potrzebna jest dzisiaj edukacja środowisk wychowawczych
Apelujemy także do instytucji odpowiadających za polską edukację, aby nie ulegały naciskom nielicznych, choć bardzo głośnych, środowisk, dysponujących niemałymi środkami finansowymi, które w imię nowoczesnego wychowania dokonują eksperymentów na dzieciach i młodzieży. Wzywamy instytucje oświatowe, aby zaangażowały się w promowanie integralnej wizji człowieka.
Wszystkich wierzących prosimy o żarliwą modlitwę w intencji małżeństw, rodzin oraz wychowywanych w nich dzieci. Prośmy Ducha Świętego, aby udzielał nam nieustannie światła rozumienia i widzenia prawdy w tym, co jest niebezpieczeństwem i zagrożeniem nie tylko dla rodziny, ale dla naszej Ojczyzny i całej ludzkości. Módlmy się także o odwagę bycia ludźmi wiary i odważnymi obrońcami Prawdy. Niech w podejmowaniu tego trudu wzorem do naśladowania oraz pomocą duchową będzie Święta Rodzina z Nazaretu, w której wychowywał się Syn Boży – Jezus Chrystus.
W tym duchu udzielamy wszystkim pasterskiego błogosławieństwa.
Podpisali:
Pasterze Kościoła katolickiego w Polsce